ساعت و تاريخ

جو وایتالی

جو وایتالی

از جو ویتالی کتابهای زیاد و پرفروشی به فارسی ترجمه شده که کلید، بازاریابی معنوی و بزرگترین راز ثروت در طول تاریخ از نمونه های آن است. در ادامه گفتوگویی را با او می خوانید که او در آن از اسرار موفقیت خود سخن گفته است.

موفقیت , دکتر جو ویتالی
رازهای مهم زندگی دکتر جو ویتالی

جو آیا میتوانی پیشینهای از خودت به ما بدهی؟ و همینطور چه چیزی باعث شد به اینجا که اکنون هستی برسی؟

من اکنون یک متخصص بازاریابی و نویسندهای تمام وقت هستم. ابتدا فقط یک نویسنده بودم اما به سرعت آموختم که اگر میخواهم که فروش را ببینم، باید کالای خود را بازاریابی کنم. از همین جا حرفه من آغاز شد. بیشتر نوشتم، بیشتر ضبط کردم و مردمی بودند

که برای بازاریابی از من کمک میخواستند. اکنون من در سرازیری و قسمت آسان راه پیش میروم. اما 20 سال طول کشید تا به اینجا برسم.

آیا همیشه به طور طبیعی کارآفرین بودی؟ یا کارآفرینی چیزی بود که در زندگیات توسعه یافت؟

من به آن صورت شروع نکردم. من تبدیل به کارآفرینی شدم که محصول خود را به فروش برسانم.

آیا آنچه که باور داری ویژگی اصلی است که شما را از دیگر نویسندگان متمایز کرده است؟ به چه چیزی باور داری که تو را از همتایانات متمایز میکند؟

من تمام داستانهای کلاسیک را خواندهام. من همیشه در حال یادگیری هستم. سخت تلاش میکنم تا از موضوعاتی بنویسم که مردم میخواهند بخوانند. همیشه از خود میپرسم: »مردم از چه چیزی فرار میکنند؟« و همانها را حذف میکنم. من ویرایشگری بیرحم هستم. داستانگویی خوبم. فقط پشت چیزی را امضا میکنم که باور دارم.

جو، اشتباهاتی رایج بین بازاریابان و ناشران از نظر تو کدامند و چگونه میتوانند آن اشتباهات را تصحیح کنند؟

بزرگترین اشتباه این است که چیزی را امتحان کنی و رها کنی. باید همه چیز را امتحان کنید. کسی نمیداند که کدام یک جواب میدهد. آزمایشکردن، خالق بزرگی است.

یافتن شریکی که در عقاید و نظرات با فرد همراهی کند، تا چه اندازه در موفقیت یک پروژه نقش دارد؟

به شما بستگی دارد. من با تنها کارکردن مشکلی ندارم. اما این روزها افرادی به دیدارم میآیند که ایده های خوبی دارند. پیشنهاد آنان این است که بیشتر کار را انجام دهند و اعتبار و سود را با هم شریک شویم. البته قبول میکنم. این یک الزام نیست. اما میتوان این امر را در موازنه با این نکته قرار داد که شریک خوب میتواند انگیزهتان را حفظ کند و شما را در مسیر نگاه دارد. دو ذهن بسیار قدرتمندتر از یک ذهن هستند.

توصیه تو به افراد چیست، اینکه به دنبال فردی باشند که کاری را به همراه او انجام دهند یا به دنبال شراکت باشند؟ آیا تله هایی وجود دارند که افراد باید نسبت به آنها هوشیار باشند؟ به نظرت چه ویژگیهایی برای اطمینان از اینکه پروژه موفق است، لازم هستند؟

موفقیت , دکتر جو ویتالی
رازهای مهم زندگی دکتر جو ویتالی

سوال سختیست. من میگویم که به خود اعتماد داشته باشید. من به نظریه »پرچم قرمز« اعتقاد شدیدی دارم. اگر نسبت به فردی احساس بدی دارید، به آن توجه کنید. اینها همان پرچمهای قرمز هستند. همچنین پیشنهاد میکنم که همه چیز را مکتوب کنید. اکنون صریح باشید تا بعدا دچار سردرگمی نشوید.

فکر میکنی با ارزشترین ویژگی ات چیست؟

حس مثبت نسبت به دنیا. من باور دارم که همه چیز تدبیری دارد. وقتی که به نظر میرسد که چنین نیست، من میآموزم و پیش میروم. همچنین تقاضای کمک هم میکنم. بسیاری از افراد چنین نمیکنند. اگر احساس ناامیدی و بیانگیزه بودن یا سردرگمی کنم، با یک مربی یا مرشد تماس میگیرم. از درخواست کمک نمیترسم.

به نظر تو داشتن یک مربی تا چه میزان اهمیت دارد؟

برترین اهمیت را دارد. شما تا جایی پیش میروید که »خود« درونیتان به شما اجازه میدهد. با یک مرشد میتوانید از قفس محدودیتهای خود رهایی یابید.

سه کتاب یا سیدی یا هر چیزبرتری که بیشترین تاثیر را روی تو داشته و میتوانی آن را با دیگران سهیم شوی و نگاهی کلی روی آنها داشته باشی کدامند؟

»جادوی باور« نوشته بریستول یکی از قدرتمندترین کتابها در زندگی من است. »کتاب برترینها« نوشته لوک راینهارت. هر نوشتهای از جان کاپلز و دان کندی... و »کتابنامه های رابرت کولییر« زندگی مرا تغییر داد.

کتابی قدیمی با نام »دانه های پول« هم به من کمک کرد و اکنون من نماینده فروش کتاب الکترونیکی آن هستم.

چه افرادی بیشترین تاثیر را در زندگی تو داشتهاند؟ و تاثیر آنان بر تو چگونه بوده؟

موارد بسیاری برای نامبردن وجود دارند. من درباره جاناتان در کتابم با نام »بازاریابی معنوی« صحبت کردم. باب بلی و پاول هارتونیان به من کمک کردند.

جو، زمان خود را چگونه مدیریت میکنی؟ آیا هیچ یک از تکنیکهای مدیریت زمان را تمرین کرده ای؟

جو ویتال: من بسیار متمرکز هستم. من همیشه آن قدر کار میکنم تا یک پروژه به پایان برسد یا تا وقتی که اولین پیشنویس از آن را داشته باشم. هر وقت دوست دارم کار میکنم، هرطور که دوست دارم و هروقت که دوست دارم. کار من، عشق من است بنابراین انجام آن لذتبخش است.

بهترین توصیه ات برای فردی که میخواهد به جایی فراتر از نقطه کنونی خود برسد و در زندگی خود دستاوردهای بزرگتر و خوشبختی داشته باشد، چیست؟

اول برای آنچه که میخواهید هدفی تعیین کنید. دوم، از راهنمایی مربی بهره بگیرید. سوم، هرگز تسلیم نشوید.

جو، تو نویسنده تعداد زیادی کتاب و سخنرانی هستی. آیا میتوانی مروری کلی بر آنها داشته باشی، به خصوص آیا امکان دارد که روی کتابت با نام »بازاریابی معنوی« تمرکز کنی؛ ایده پشت این کتاب چیست و نیروی محرک نوشتن این کتاب چه بود؟

آن کتاب نقطه عطف کارم بود. در آن کتاب جستوجوی معنوی خود، تلاشهایم و پیروزیهایم را فاش میکنم. من آن را نوشتم تا به خواهرم کمک کنم تا در راه آسایش گام بردارد. موثر بود. او اکنون آزاد است. این کتاب به افراد بسیاری کمک کرده است و به زبانهای آلمانی، اسپانیایی، نروژی و ژاپنی ترجمه شده است.

نظر یادت نر

 
هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...